Thursday, March 29, 2012

Genggam Api Bersama - Sama.


Sayu ku melihat senja
Langit merah memberi tanda
Seakan esok indah sinarnya

Anak kecil itu ketawa riang
Dengan teman - teman seakan dunia sudah terjamin
Detik cemburu sambil senyum
Inilah kehidupan cantiknya perancangan Tuhan

Dan pabila esok apa jadi pada anak riang itu
Apa dia membesar menjadi pembela agamanya?
Apa dia membujang menegakkan sumpah kecilnya?
Apa dia menghayati nikmat kepayahan juang itu?

Apa mungkin dia tidur dalam suara - suara kekhilafan?
Leka dalam dusta,
Lupa dalam lara

Jangan dia membelot bangsa
Jangan dia menjual agama
Jangan dia jadi pejuang palsu
Yang aku lihat di hari ini
Yang hanya tahu melolong adil
Tanpa akal dibalut hati

Diam sejenak
Ada baiknya aku melihat diri
Apa sudah aku sedia?

Aku meluah diri sendiri
Maafkan aku anak kecil
Aku takut bayang sendiri

Moga kita sama menikmati
Dunia harum mekar mewangi
Selagi janji saling ditepati.